مدرسۀ نویسندگی خلاق ایدۀ داستان

اخبار دوره ها و نشست های اصلی و آزاد، نام نویسی آنی، ارسال نوشته های هنرجویان و مطالب مرتبط با مدرسه

27 پرسش و پاسخ در مورد مدرسۀ خلاق ایدۀ داستان

 

 

28 پرسش و پاسخ متداول در مورد مدرسۀ خلاق و دوره های اصلی و مکملش

 

پرسش

طول دوره های مدرسه چگونه است؟ اگر ثبت نام کنیم، چند هفتۀ آموزشی داریم؟

پاسخ

دورۀ اصلی مدرسۀ خلاق، سه ماهه و فصلی است و هنرجو، به صورت کلی دو ماه و نیم یا ده تا یازده هفته آموزش خواهد دید.

 

پرسش

آیا مدرسۀ خلاق، در پایان دوره های سه ماهۀ اصلی اش مدرک می دهد؟

پاسخ

خیر. مدرسۀ خلاق، تاکنون برای دوره های سه ماهه­اش مدرکی تقدیم نکرده و با توجه به فلسفۀ آموزشی اش، مدرک را همان پیشرفتی می داند که همراه دانشجو است؛ همان ذوقی است که کوک و تراش خورده؛ موفقیت های ریز و درشت و تجربیاتی است که تا ابد در دل و قلم دانشجویش ماندگار خواهد ماند. این بهترین مدرکی است که شما از حضور در مدرسه خواهید داشت؛ کمی به آن فکر کنیم...

 

 

پرسش

ثبت نامش چگونه است؟ به کجا باید مراجعه کنم؟ فرآیندش به چه شکل است؟

پاسخ

اگر تصمیم خودتان را گرفته اید که از همین امروز، دانشجوی مدرسۀ خلاق شوید؛ فقط کافی است به یکی از شناسه های روابط عمومی پیام دهید و ابراز تمایل کنید؛ مصاحبه ای کوتاه خواهید داشت. اصلاً نترسید، فقط چند سوال کوتاه است تا بیشتر با شما آشنا شویم و در ادامۀ راه، بهتر همراهی تان کنیم. بعد از قطعیت ثبت نام، مصاحبه ای تخصصی، شناختی و تکمیلی با آموزگار دوره انجام می دهید و دیگر کار تمام است...

 

پرسش

برای ثبت نام باید چند سال داشته باشم؟ کف و سقف دارد یا با هر سنی ثبت نام می کنید؟

پاسخ

استعداد و میل اولیه، ذوق سرشار و قابل پرورش، عشق خالص به نویسندگی، تعهد، بلوغ نوشتاری و هنری و... ممکن است در هر سنی وجود داشته باشد؛ پس اگر 15 سال دارید یا 55 مین تولدتان را هم جشن گرفته اید و دلی جویای پیشرفت و یادگیری دارید، با خیالی راحت برای ثبت نام و مصاحبه، پیام دهید.

 

 

پرسش

شهریۀ این دورۀ سه ماهه چه میزان است؟ عین بعضی دوره ها هر ماه افزایش قیمت دارد؟

پاسخ

شاید بعد از شنیدن میزان شهریه و در قیاس با خدمات مستقیم و غیر مستقیمی که مدرسه در اختیارتان قرار می دهد، به گوش هایتان شک کنید! شهریۀ تقدیمی کم تعیین و شیوه های پرداخت متنوعی هم برای آن طراحی شده است تا علاقه مندان واقعی و هدف، از حضور و فرصت پرورش واقعی محروم نشوند. شهریه، در بیشتر دورهای حیات مدرسه ثابت مانده و افزایشش، تنها در صورت افزایش خدمات آموزشی و آن هم با رعایت حال دانشجویان حال و آینده لحاظ خواهد شد تا هیچ علاقه مند مستعدی، دغدغه ای جز پیشرفت و پوست اندازی نداشته باشد! گواه این بند، دانشجویان ثابت مدرسه هستند...

 

پرسش

آیا پرداخت قسطی دارید یا عین بسیاری از دوره ها باید نقدی و آنی پرداخت کرد؟

پاسخ

مدرسۀ خلاق، حامی شماست. همیشه گفته ایم که همان اول دغدغۀ شهریه و پرداختش را نداشته باشید؛ قطعاٌ آن کسی که چنین موقعیتی را سر راهتان قرار داده، برنامه ای برای پرداختش هم خواهد گذاشت.

پرداخت آنی شهریه، گران محبتی است که شما نثار می کنید و قطعاً با میزان تخفیفی مشخص و هدیه ای آموزشی پاسخ داده می شود؛ اگر هم پرداخت کامل شهریه ممکن نیست، پس از اطلاع قبلی و طبق برنامۀ شناختی، فرآیندی عمومی یا اختصاصی برای شما در نظر گرفته خواهد شد؛ این هم هدیۀ مدرسه به علاقه مندان جدی و عهدی که از ابتدا بستیم...

 

 

پرسش

دوره ها چند روز در هفته هستند؟ یعنی ما چند روز در هفته کلاس داریم؟ هر جلسه چند ساعت؟

پاسخ

دورۀ سه ماهۀ مدرسه، طبق برنامه ای منسجم، سه جلسۀ اصلی در هفته تقدیم می کند که روزهای نهایی آن را در مصاحبۀ پایانی بازگو خواهیم کرد. ممکن است یک روز هم فوق برنامه داشته باشیم که به بازهم به نفع شماست. زمان کلی هر جلسه نیز دست کم 3 ساعت پیش بینی می شود.

 

پرسش

زمان ثبت نام و پذیرش فرق می کند؟ اگر دوره شروع شود، بازهم ثبت نام دارید؟

پاسخ

دانشجویان حاضر مدرسه، طبق زمان بندی و پیش از انتشار رسمی فراخوان، کار ثبت نامشان به شکلی ویژه و با تخفیف همراهی مدت دار آغاز می شود و بعد، چند سهمیۀ پذیرش جدید تعیین و به علاقه مندان جدی اختصاص می یابد. مدت ثبت نام، در حالت کلی 14 روز خواهد بود، اما به شرط وجود ظرفیت خالی، تا پایان اولین ماه آموزشیِ مدرسه نیز ثبت نام ادامه خواهد یافت و تمامی درس نامه ها، در اختیار هنرجوی جدید قرار خواهد گرفت.

اگر عزیزی تمایل قطعی به حضور داشته باشد و در مصاحبۀ تخصصی نیز مستعد شناخته شود، قطعاً برای پرداخت شهریه نیز مساعدت لازم خواهد شد.

 

 

پرسش

از کجا معلوم پیشرفت کنم؟! شاید این دوره هم مثل دوره های قبلی ام بی کیفیت باشد...!

پاسخ

این دوره، برنامه محور است و استانداردهای بالایی دارد؛ به شرط تلاشی صادقانه و حضوری متعهد، پیشرفت شما تضمین خواهد شد. به این دوره، اعتماد کنید. عهد ما، جانانه و همیشگی خواهد بود.

 

پرسش

این دوره فقط مجازی است؟ مجازی بودن یعنی بد و ضعیف...

پاسخ

مجازی برگزار کردن این دوره، به هزار و یک دلیل به نفع دانشجو است:

1. استاد می تواند فارغ از هر ساعتِ تحویل کلاسی، با هنرجو کار کند.

2. فرصت پیگیری های آموزشی بیشتر و بهتر فراهم می شود.

3. برنامه ریزی دوره ها بهتر انجام می شود.

4.. اگر یک جلسه غیبت داشتید، تمامی محتوای کلاس قابل مشاهده است.

5. در خانه می نشینید و بدون هر دغدغۀ شلوغی و ترافیکی، می خوانید و می آموزید

و...

پس با آوردن برخی بهانه، انرژی و علاقۀ حضور و پیشرفت خودتان را تضعیف نکنید. هر دوره ای اگر حرفه ای و با تعهد و وجدان برگزار شود، تأثیرش را امروز و فردا خواهد گذاشت؛ حالا مجازی باشد یا حضوری...

 

 

پرسش

این دوره در کجا برگزار می شود؟ یعنی کدام پلتفرم. اگر فیلتر شد چی؟

پاسخ

دوره، به صورت مجازی و متمرکز در تلگرام برگزار می شود و در صورت هرگونه فیلتر و مسدودی، جابجایی مجازی و کم و کیف آن از طریق شماره تماسی که در ابتدای دوره گرفته شده است، اطلاع رسانی می شود و جای هیچ نگرانی نیست. دوره، در دو فضای مطمئن، گروه و کلاس آماده باش دارد.

 

پرسش

مدرس دوره کیه؟ چطور می تونم ایشون رو بشناسم و با رزومه شون بیشتر آشنا بشم؟ دوره های قبلی که داشتم بد بودن، چطور به ایشون اعتماد کنم؟

پاسخ

آموزگار دوره های اصلی و تکمیلی (که ابداعی و اختصاصی می باشند)، آقای امیر نمازی هستند؛ ایجاد کنندۀ کانال ایدۀ داستان که در مهربانی و حمایت و پیگیری نظیر ندارند و همۀ شاگردان قطعاً شهادت می دهند. معرفی نامۀ ایشان را در نوار ابزار سایت بخوانید، کانال ایدۀ داستان را با دقت ببینید و در نهایت طبق فرآیند نام نویسی، با ایشان گفتگو خواهید داشت تا شناخت دقیق تری پیدا کنید.

 

 

پرسش

حمایت های مدرسۀ خلاق از دانشجویان چگونه و به چه شکل خواهد بود؟

پاسخ

پرسش مهمی است و پاسخی کامل می طلبد که در میانۀ مصاحبۀ اصلی به علاقه مندان واقعی بیان خواهد شد. اطمینان داشته باشید که همین حمایت و پیگیری، بُعد دیگری از زندگی هنری شما را پرورش خواهد داد.

 

پرسش

شیوۀ تدریس و یادگیری مدرسۀ خلاق چگونه است و چه تفاوت هایی با دیگر دوره ها دارد؟

پاسخ

شیوۀ تدریس، به صورت ابداعی و اختصاصی بوده و نتایج و تأثیراتش به خوبی قابل مشاهده است. مدرسۀ خلاق، با برنامۀ مکتوبی که دارد، شما را پرورش داده و با زبان قلم خودتان، به سمت اهداف مشخصی که دارید هدایتتان می کند. در این مدرسه، نویسندگی خلاقِ اصولی و استاندارد را با روشی صحیح و به صورت بلند مدت و با برنامه ای جامع و قابل دفاع آموزش می دهیم و به این سیر آموزش، اطمینان و اعتقاد داریم. تفاوت ها، در زمان حضور شگفت زده یتان خواهد کرد.

 

 

پرسش

مدرسۀ خلاق ایدۀ داستان زیرنظر کدام نهاد و مجموعه است؟

پاسخ

این مدرسه، هویتی مستقل دارد و زیرنظر هیچ نهاد و مجموعه ای غیر از مجموعۀ  ایدۀ داستان فعالیت نمی کند.

 

پرسش

مدرسۀ خلاق ایدۀ داستان چه تاریخچه ای دارد؟ از چه سالی تشکیل شده است؟

پاسخ

مدرسۀ خلاق، 3 مقطع تاریخی دارد: سال 1390 در قالب سایت نخبگان جوان (زیرنظر بنیاد ملی) و به مدت دو سال که در همان ماه های اول، یک برکت و مقام به کارنامۀ خود افزود؛ 1393 و تشکیل اولیۀ « کانون داستان » در یکی از مناطق تهران و در نهایت، تولد نهایی مدرسه از بهمن ماه 1398 با نگارش برنامۀ 70 صفحه ای جامع و پذیرش هنرجو و تشکیل کلاس از اردیبهشت 1399 (دورۀ اول / اردیبهشت تا خرداد / دورۀ دو ماهه).

 

 

پرسش

در فراخوان نوشته اید: « تخفیف همراهی »، چگونه است و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

پاسخ

تخفیف همراهی به دانشجویان مستعد و ثابت دوره های سه ماهه تعلق می گیرد و زمان طلایی آن، از طریق پیام های درون گروهی اعلام می شود. میزان تخفیف به دو شکل خواهد بود که هر هنرجویی را راضی و دلگرم خواهد کرد و نشانی است از همراهی مدرسه با عزیزانی که با جان و دل کار می کنند.

 

پرسش

من شاغل و متأهل هستم و زمان زیادی ندارم. بازهم می توانم در مدرسه شرکت کنم؟

پاسخ

مدرسۀ خلاق برنامه محور است و همین امر، باعث می شود در کمال آسودگی و بدون هر دغدغه ای در دوره حضور داشته باشید؛ اگر هم زمانی موردی پیش آمد و یک روز آموزشی را از دست دادید، به شرط موجه کردن، می توانید از جایگزین های همراه با استاد استفاده کنید. با این پاسخ، تمامی شاغلان و حتی متأهلان، می توانند با خیال راحت ثبت نام کرده یا در مصاحبۀ اصلی با آموزگار، مشاوره ای صادقانه دریافت کنند.

 

 

پرسش

می توانم قبل از ثبت نام با آموزگار مدرسه گفتگوی تلفنی داشته باشم؟

پاسخ

بله. پس از مصاحبۀ اولیه، می توانید صحبتی کوتاه با آموزگار داشته و پس از اطمینان از برخی موارد، با پرداخت مبلغی ناچیز به عنوان وجه قطعیت و حفظ ظرفیت، با آموزگار مصاحبه ای تخصصی داشته باشید و بعد، ثبت نام خود را تکمیل نمایید. وجه قطعیت، ترتیبی دارد که برای علاقه مندان واقعی شرح داده خواهد شد؛ این وجه، توسط اتاق فکر مدرسۀ خلاق طرح ریزی شده است.

 

پرسش

آیا مدرسه برای منِ هنرجو برنامه های اختصاصی خواهد داشت؟

پاسخ

بله. کم و کیف آن در زمان مصاحبۀ نهایی و پس از واریز شهریۀ دوره، از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیام مجازی، به صورت کامل شرح داده می شود. این مورد نیز از امتیازهای ویژه هنرجویان است که کفۀ ارزش و ماندگاری مدرسۀ خلاق را سنگین می کند. شما با ثبت نام و حضوری کیفی و با اعتماد، به شکل واقعی و به دور از هیجانات مجازی، سرمایه گذاری حرفه ای خواهید کرد...

 

 

پرسش

باشگاه تولید محتوای خلاق و هدفمند که ابداعی و اختصاصی مدرسه است، چگونه پذیرش محتوانویس دارد و به چه صورت می توان وارد آن شد؟

پاسخ

باشگاه تولید محتوا، زیرنظر مدرسه و آموزگار هدایت می شود؛ پس برای ورود به آن، حتماً باید دانشجوی مدرسه باشید و از پیش، مرحلۀ شناختی و ذوقی اختصاصی را طی کرده باشید تا با زبان ذوق و قلمتان بنویسید و شاهکار کنید.

 

پرسش

در این همه دوره های رنگارنگ، چطور از کیفیت مدرسه اطمینان پیدا کنم؟ آیا به دغدغه و ناامیدی حق می دهید؟

پاسخ

با وجود دوره های جعلی و اسمیِ « نویسندگی خلاق » که توسط بسیاری از تازه کاران اداره می شود و هیچ بازده ای هم ندارد، کاملاً حق دارید که ناامید باشید یا به شک و تردید بیفتید؛ خوانش فراخوان، نوشته های دانشجویان مدرسه، نگاهی به افتخاراتی که به دست آورده ایم، گفتگوی مستقیم با آموزگار به همراه اندکی صبر، می تواند شما را به آینده ای که دارید و با تلاش و پشتکار شخصی به دست می آید، دلگرام خواهد کرد. اگر پیشنهاد مدرسه به شما داده شد، چند دقیقه ای به دور از هر تعصب و پیشینۀ نیک و بدی روی آن فکر کنید؛ بعضی اتفاقات، تنها یک بار رخ می دهد...

 

 

پرسش

این دوره کنکور دارم یا هزار کاری که مانده است؛ دورۀ بعد حتماً شرکت می کنم...!

پاسخ

این جمله را در شروع یا پایان بسیاری از مصاحبه های اصلی می شنویم؛ برخی حتی هفت خوانی ذهنی پیش خود می گذارند یا پای شان به خاطر دوره های کم اثر گذشته می لنگد؛ همۀ این ها ریشه در ترس، ناامیدی و آموزه های کج دوره های پیشینتان دارد و هیچ کسی جز خودتان هم از پس آن برنمی آید! شروع جدی یا با پا­یی لرزان، بهتر از نشستن و انتظار کشیدن دوباره است؛ بسیاری از اتفاقات را تنها یک بار تجربه کرده ایم. حتماً با خوانش این جمله سری به تأیید تکان می دهید...

بسیاری از افراد علی رغم استعدادی که داشتند: به خاطر کنکوری که با برنامه ریزی مدرسه و شخصی، بهترین نتیجه را می داد؛ بهانه های کوچکی که هفتۀ بعد رفع می شد؛ مخالفت ضمنی و مقطعی خانواده و... از دوره های بعدی­ای گفتند که هنوز نرسیده و نیامده است. مدرسۀ خلاق، هنرجویان اصیل و جدیدش را خواهد شناخت؛ اما ممکن است دیگر هنرجویی همچون شما نبیند و شما هم دوره ای همچون مدرسه نیابید؛ پس به جای امروز و فردا کردن و هزار و یک بهانه، اگر تمایل قطعی به حضور دارید، موانع را با کمک آموزگار یا قدرت خودتان رفع کنید. این بهترین راه است تا از دوره های گفته شود که بیشتر تعارف است و سود و پیشرفتی ندارد...

 

پرسش

من در تهران حضور ندارم. برای دوره های حضوری آینده نمی توانم حضور داشته باشم؛ آیا برای این برنامه ای دارید؟

پاسخ

دانشجویان مستعد و ثابت، هم از تخفیف تمامی دوره های آیندۀ مدرسه بهره مند می شوند و هم به شکلی در دوره ها حضور مؤثری خواهند داشت؛ چه در شهر تهران حضور داشته باشند و چه در شهرهای دور ایران عزیز زندگی کنند. مدرسه، عهد شکسته ای ندارد و همیشه حامی و پیگیر شما خواهد بود و این یکی از تفاوت های مهم مدرسه با دوره های دیگر است.

 

 

پرسش

فقط بانوان می توانند حضور داشته باشند؟ چرا؟

پاسخ

با توجه به درخشش های بانوان و برای انسجام بیشتر، از دورۀ هفتم تابستان به بعد، برای یک دوره یا بیشتر، تنها پذیرای هنرجویان خانم خواهیم بود؛ اگر این مورد تغییر کند، حتماً در فراخوان های دوره های سه ماهۀ نویسندگی خلاق و تکنیکی (مدرسه) درج خواهد شد.

 

پرسش

ظرفیت های پذیرش دوره چرا کم است؟ چرا عین دوره های دیگر 20 یا 200 نفر پذیرش ندارید؟

پاسخ

با توجه به فلسفۀ مدرسه و آموزش خلاق، ظرفیت ها به صورت محدود و انگشت شمار تعیین می شوند تا شاهد عدالت آموزشی و تأثیری کیفی باشیم. مصاحبۀ تخصصی ورودی نیز بر پایۀ همین هدف است و تاکنون نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است. قرار است دانشجویان را پرورش دهیم و با کمک هم قله های مرتفع ادبی را پشت سر بگذاریم و این مهم، با فلسفۀ دیگر دوره های کمّی و کم اثر قرابتی ندارد...

 

 

پرسش

در این دوره، مثل دوره های دیگر، عناصر داستانی آموزش می دهید؟

پاسخ

در این دوره، تدریس مستقیم عناصر داستانی، به سبک و سیاق دوره های دیگر نداریم؛ اما شما می توانید این مورد را با روش تدریس اختصاصی و ابداعی مدرسه و با تکنیک های خاص بیاموزید.

 

پرسش

آیا می توانم برای دوره های سه ماهه و مکمل مدرسه، از قبل ثبت نام داشته باشم؟

پاسخ

بله. هر زمان علاقه به ثبت نامِ واقعی داشتید، می توانید به روابط عمومی مدرسه مراجعه و پس از مصاحبۀ اولیه و تشکیل پروندۀ شناختی، با واریزی کوتاه، پیش ثبت نامی مطمئن داشته باشید و جزء اولین ورودی ها باشید. با این کار، از آخرین تخفیف هم بهره مند خواهید شد.

 

 

اگر پرسشی از قلم افتاد، حتماً در زیر پست یا  مصاحبۀ اولیه و نهایی مطرح کنید.

موفق و پیروز باشید.

روابط عمومی مدرسۀ خلاق ایدۀ داستان

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
در این وبلاگ، اخبار کلی، دوره های اصلی و آزاد، خط نوشته های هنرجویان پرتلاش و سایر مطالب مرتبط با مدرسۀ خلاق ایدۀ داستان درج و ارسال می شود؛ امکان ثبت نام زودهنگام از طریق شناسۀ تلگرامی، گفتگوی آنلاین و شماره تماس وجود دارد.
دورۀ اصلی مدرسه، با مصاحبه و فرصت استعدادیابی نوشتاری انجام خواهد شد و کم و کیف آن از طریق روابط عمومی و پس از قطعیت ثبت نام، به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.
زیرنظر: امیر نمازی | آموزگار نویسندگی خلاق و تکنیکی (وبلاگ معلم اول) (پیج اینستاگرام) (کانال ایدۀ داستان) تمامی حقوق برای مدرسۀ نویسندگی خلاق ایدۀ داستان محفوظ است