مدرسۀ نویسندگی خلاق ایدۀ داستان

اخبار دوره ها و نشست های اصلی و آزاد، نام نویسی آنی، ارسال نوشته های هنرجویان و مطالب مرتبط با مدرسه

داستان خدمتکار مخصوص + یادداشتی کوتاه

   

https://uupload.ir/files/3g05_story.jpg

 

خدمتکار مخصوص / نویسنده: امیلی تیلتون

داستان اجرا و نقد شده در دو ماهۀ سوم مدرسۀ خلاق

 

زن به خدمتکار تازه گفت:

« او دوست دارد شامش درست سرِ ساعت شش بخورد، گوشت قرمز هم نمی‌خورد، دسرش را بعد در اتاق خودش می‌خُورَد، ساعت ۸ حمام می‌گیرد و زود می‌خوابد...! »

دخترِ خدمتکار، بر اثر برخورد با سگِ پودلی که خواب بود، لغزید و به عقب سکندری خورد و در همان حال پرسید:

   - کی ارباب را خواهم دید؟

کدبانوی خانه با خنده گفت:

   - همین حالا او را دیدی...

***

 

یادداشتی کوتاه بر داستان (آموزگار امیر نمازی)

داستانی که خواندیم، حال و فضای بکری دارد و کنایه‌ای به دنیای مدرن و رنگ عوض کردۀ امروز می‌زند؛ دنیایی که در امروزِ ایران، آمریکا و اروپا می‌بینیم: سگی به عنوان فرزند، حاکم و دارندۀ بسیار امکانات رفاهی و زندگانی است.

در آمریکا و اروپا این چنین مرسوم است که به حیوانات شخصی و خانگی مثل سگ و گربه و... گاهی ارث هم تعلق می‌گیرد و همین امر، تنه‌ای محسوس به وجود انسان نیز وارد می‌آورد...

در این داستان، سگی پودلی داریم که دارای این چنین امکاناتی است و همچون انسان زندگی می‌کند؛ در توشۀ داستانی آخرین یا یکی مانده به آخر، در مورد اصطلاح « انسان‌گونگی » یا « حیوانات در پوست و گوشت انسان » به صورت مفصل صحبت کردم و به نظر یکی دیگر از آن نمونه ها، همین داستان باشد.

نویسندۀ داستان، خانم امیلی تیلتون، با ذوق سرشارش زندگی و روزگار سگی را به تصویر کشیده که همچون انسان (و چه بسا بیشتر از آن) از امکانات رفاهی و زندگانی برخوردار است و وجود او را از دیگر همنوعان متمایز می‌کند: خدمتکاری اختصاصی، اتاقی خصوصی، غذا و دسر، حمام گرفتن، سرِ ساعت خوابیدن و بسیار مواردی که در داستان ذکر نشد اما در پوستۀ زیرین داستان دیده و حس می شود.

این چنین مواردی در کنار غذای بدون گوشت قرمز (که با دلیل و ترفند نوشته شده)، وجود او را کامل می‌کند و با کمی عینک بی‌طرف و تعصب، می‌بینیم تماماً ویژگی‌های انسانی است که در وجود این حیوان نجیب ریخته شده است و با همین کار کوچک، طعنه به دنیای حاضر و جانشینی حیوان به جای انسان (در حالت بیش از حد) می‌زند. اگر در داستان متوجه این قضیه نشدید، حتماً سری به چند خط بالا بزنید و داستان را مجدد بخوانید...

عنوان داستان یعنی خدمتکار مخصوص در نظرِ اول، وجود شخصیت انسانی و داستانی کلیشه‌گونه را تأیید می‌کند و از شروع داستان نیز این چنین برمی‌آید که خواننده با « انسان » طرف است؛ اما آن برخورد و مواجهه و تکانی که در خط پایانی می‌بینیم (سکندری خوردن و به زمین افتادن)، تمامی برداشت های ذهنی خواننده را برهم می‌زند و داستانی خوش خط و خال را تقدیم خواننده می‌کند.

عنوان داستان، دقیقاً به ارتباط ارباب بندگی اشاره دارد و نویسنده با استفاده از همین ارتباط، تعلیق را آغاز کرده و ترفندی هوشمندانه (که در مدرسه بارها از آن گفته ام) را رقم زده است. اگر چند دقیقه ای صبر و تأمل کنید و در ارتباط عنوان و فضای کلی داستان ریز شوید، بسیار آموزه ها به دست خواهید آورد؛ این فرصت را از دست ندهید.

لفظ « اربابِ خانه »، « کدبانو »، « سکندری خوردن » تماماً به آن حیوان نجیب بازمی‌گردد و طعنه به دنیای حاضر را نیز کامل و کامل ترمی‌کند و به نوعی قصد انتقال این پیام را دارد که: همه چیز و همه کس، در اختیار و ارادۀ آن سگ است و آن سکندری خوردن و افتادن نیز ادای احترامی غیر مستقیم است که خدمتکار مخصوص، در همان مواجهۀ اول، باید نثار آن ارباب خواب‌آلوده کند و به نوعی دستبوس آن باشد...

عنوان داستان، دلیل انتخاب و تعلیق و تعلقی که نویسنده به کار بسته، دلایلی دارد که به موفقیت و ارزشمندی داستان منجر می‌شود و کام خواننده را بیش از حد شیرین می‌کند.
شنیدن صوت نقد تخصصی که در کتابخانۀ مدرسۀ خلاق وجود دارد، آموزه های قدیم و جدیدی را برای شما عزیزان ایجاد خواهد کرد. حتماً آن را جستجو کنید و مجدداً بشنوید...

 

به امید بهترین ها

امیر نمازی / 13 فروردین 1400

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
در این وبلاگ، اخبار کلی، دوره های اصلی و آزاد، خط نوشته های هنرجویان پرتلاش و سایر مطالب مرتبط با مدرسۀ خلاق ایدۀ داستان درج و ارسال می شود؛ امکان ثبت نام زودهنگام از طریق شناسۀ تلگرامی، گفتگوی آنلاین و شماره تماس وجود دارد.
دورۀ اصلی مدرسه، با مصاحبه و فرصت استعدادیابی نوشتاری انجام خواهد شد و کم و کیف آن از طریق روابط عمومی و پس از قطعیت ثبت نام، به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.
زیرنظر: امیر نمازی | آموزگار نویسندگی خلاق و تکنیکی (وبلاگ معلم اول) (پیج اینستاگرام) (کانال ایدۀ داستان) تمامی حقوق برای مدرسۀ نویسندگی خلاق ایدۀ داستان محفوظ است